Pomoc przedsiębiorcom i pracownikom jest celem działań, które realizowane są pod szyldem tzw. tarczy antykryzysowej. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udostępnił nowy – uproszczony wniosek dla przedsiębiorców, którzy chcą skorzystać z odroczenia płatności składek na ubezpieczenia społeczne. Ponadto Oddział ZUS w Rybniku uruchomił dodatkowe linie telefoniczne do ekspertów ds. ulg i umorzeń. Aktywna jest też skrzynka mailowa doradców.
Jeżeli z powodu epidemii przedsiębiorca znalazł się w trudnej sytuacji finansowej, może skorzystać z:
Wniosek o odroczenie płatności lub rozłożenie na raty zobowiązań wobec ZUS, został uproszczony i skrócony do jednej strony. Wystarczy wypełnić kilka danych i krótko wyjaśnić, w jaki sposób epidemia wpłynęła na sytuację finansową firmy. Wniosek można przesłać elektronicznie – za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE), pocztą lub złożyć w skrzynce dostępnej w specjalnie wydzielonej strefie w ZUS.
Jeżeli ZUS pozytywnie rozpatrzy wniosek, wyśle do przedsiębiorcy umowę na wskazany przez niego adres e-mail lub pocztą. Po otrzymaniu umowy należy ją sprawdzić, podpisać i przekazać do ZUS (pocztą lub mailem: doradca_ds_ulg_i_umorzen_Rybnik@zus.pl).
Jeśli przedsiębiorca skorzysta z możliwości przesłania umowy mailem (skan lub zdjęcie), najpóźniej w ciągu 14 dni liczonych od dnia zakończenia stanu epidemii, musi wysłać do ZUS papierowy oryginał dokumentu.
Dodatkowych informacji udzielają doradcy ds. ulg i umorzeń: